söndag 19 augusti 2012

Vad hände med ubåten?

Jodå, ubåten, Seeteufel - Marulken, är klar. Det var ett fasligt sjå att få dit torpederna, som slutligen spontanlossnade ändå. Lösningen blev att borra och stifta fast dem i ubåten. Stiften gjorde jag genom att klippa av ett par 5 mm-bitar av ett vanligt gem. Kanske ska jag säga något om målningen också. Vilken färg de här dvärgubåtarna hade har inte varit lätt att få reda på. Troligtvis var de mörkgrå eller svarta. Jag valde därför att måla den svartgrå. Sedan vädrade jag den lite lätt med rost och ljusgrå torrborstning. Torpederna ska vara polerat stål, så de blev kanske lite för mörka. Det gäller ju att ta hänsyn till skalfaktorn för färgnyanser i den här lilla skalan. Skalfaktorn innebär att ju mindre skala, desto ljusare ska färgen vara jämfört med originalet. I skala 1:87 kan det innebära närmare 30% vitt i färgen.

Jag placerade en Amazon bredvid som storleksjämförelse.

Annars har arbetet med helixen till modelljärnvägen fortsatt.


Så här ser den ut innan de gängade stängerna är kapade. Räls är utlagd för provkörning. Lutningen är 3% och det kan vara lite brant för vissa lok.







Jecos T43:a utan slirskydd hade inga problem att dra upp ett fyravagnarståg. Jag hängde även på en trögrullande femte vagn men då visade loket tendenser att slira ibland. Men jag ska inte köra så långa tåg så det provet var godkänt.


Provtåg två var Jecos K4-byggsats med två G-vagnar. K4:an är väl mest ett växellok men kan tänkas köra vagnuttagningar på linjen ibland. Inte heller detta lok har slirskydd men klarade jobbet galant. Jag hakade på två kylvagnar också och det gick fortfarande bra för det lilla loket!
Det verkliga provet var spårrengöringsvagnen från CMX, en tung tankvagn i mässing med sin fjäderbelastade rengöringskudde. Den är svår att flytta på plant spår och en TMY med slirskydd klarade nätt och jämt att knuffa upp den.





Slutligen en bild på påbörjad limning av rälsbädden. Jag använder Track-Bed från Woodland Scenics. Den är ett av halvmjukt cellplastmaterial som ger bra ljuddämpning och är lätt att arbeta med. När man använder den i kurvor, delar man den först på längden efter anvisningen på undersidan och limmar halvorna omlott. Först måste man förstås rita ut rälskonturen och mittlinjen så rälsbädden hamnar rätt.



2 kommentarer:

  1. Tjusigt byggt!!! Har du lagt av med skala N?
    Själv har jag inte gjort något på en sisodär 15år. Byggde då en rundbana på en skiva och visade ungarna. Vi körde några rundor några gånger. Men nu är grejerna undanstoppade igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sålde mina N-grejer för några år sedan och satsade på H0 i stället. Men det är först det senaste, sedan jag rustat upp den gamla boden, som jag har haft någon plats att bygga en anläägning på.

      Radera