onsdag 8 augusti 2012

Medan limmet härdar

Medan limmet härdar passar jag på att rapportera vad som hänt sedan sist, trots semestertider och alla utomhusprojekt som en lantis måste ägna sig åt när väderleken ät tjänlig.
På modellfronten håller jag på att bygga en dubbelhytt av två Brekina-Scania-Vabisar. Spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa... Det kommer väl någon bild på detta framöver kan jag tänka.

Annars är det "Det stora projektet" som äntligen har kommit igång: modelljärnvägen! <Trumvirvel> Tekniska kontoret har släppt loss byggavdelningen med uppgiften att bygga en grundstomme som även ska tjäna som skuggbangård. En helix kommer att förbinda skuggbangården med ett övre plan som ska innehålla själva banan med landskap och hela den baletten.
Stommen bygger jag som moduler i improviserad storlek. Då blir det lättare att återanvända delarna om man någon gång skulle riva anläggningen, till exempel vid ombyggnad eller flytt. I ändarna blir det varsin 90x90 cm-modul. 90 cm blev det för att de ska rymma en helix och en vändslinga med den kurvräls jag valt att använda (Piko A-räls R2). 90-cm-kvadraterna förbinds sedan med två olika långa moduler med djupet 50 cm så att den totala längden blir 5 m. Detta är etapp 1, som kommer att täcka en av väggarna i rummet. Sedan kan anläggningen byggas ut tills den täcker tre av väggarna. Här är så några bilder på bygget så här långt.

Helixen limmas ihop av 3 mm oljehärdad board.

En av 90x90-modulerna med tvärspant.

Den andra 90x90-modulen fick korsspant bara för att det var kul.

Slutligen har då en av 90x90-modulerna skruvats ihop med en 70x80x50-modul, samt har fått ben, gjorda av överblivna hyllstegar av märke Ivar, kapade till lämplig höjd. Det är 25 mm-hål borrade för ledningsdragning i spanten och mellan modulerna. Materialet i modulerna är 12 mm konstruktionsplywood och stomme av planhyvlad furu 21x143 mm. Spanten är lite klenare. Det är kanske en något överdimensionerad konstruktion men jag försvarar mig med att den även ska bära upp ett plan till.




1 kommentar:

  1. Fantastiskt duktig du är på detta byggande i stort och smått! Heja! Det ska bli roligt att komma och se det någon gång :)

    SvaraRadera