onsdag 3 oktober 2012

Ett gammalt verktygstips och diverse byggande

Det kan vara tråkigt att röra om i färgburkarna, särskilt som vissa pigment har en tendens att bilda en besvärlig bottensats. Visserligen funkar det ganska bra med spikar och tandpetare men man kan ganska enkelt bygga sig en omrörare!
Gör så här: Skaffa en sån där liten minivisp som man har till någonting i köket... Klipp av vispen med en avbitartång och böj till en liten krok. Om det är svårt att böja kan man först glödga tråden över till exempel ett ljus och låta den svalna långsamt innan man böjer. Sedan kortsluter man den ena batteriplatsen för omröraren ska inte snurra för fort - det stänker lätt ändå ibland! Jag använde en spik till detta men man kan alltid vara mer proffsig och löda en tråd mellan polerna i stället. Den här har jag använt i flera år nu, och den är suverän!

Här ligger godsmagasinet efter en första strykning med falurött (Blanda rött och svart så blir det falurött) och sockeln som jag grundmålade med ljusgrått. Två strykningar med en lätt slipning emellan är nog lagom.
Nu har lastbryggor och trappor kommit på plats. Skjutdörren är löst ditställd för fotot. I stället för Euromods billiga papptak med "tegelpanne"-mönster har jag gjort ett nytt tak av takplattor från Auhagen. När bilden togs hade jag just satt dit en skorsten till kaminen. Skorstenen är av vitmetall och kommer från TeknoByggs skorstenssats.



Nu har det också blivit ett "lock" över helixen. Höjdskillnaden i terrängen blir större än jag ville men det är bara att gilla läget... Tågen måste ju få plats i underjorden. Provisoriskt satte jag ihop lokstallet för att se om jag kan ha det där jag hade tänkt och det borde kunna gå. Under lokstallet står "amerikanaren", som är det högsta fordonet jag äger och som därmed får vara provfordon för frigången i höjdled. Man kan tänka sig att de har sprängt bort lite berg för att få plats med lokstallet. Det viktigaste är att spåret bakom lokstallet kan försvinna in i terrängen och ner i helixen utan att det ser ut som om det finns en tunnel där. Nergången i underjorden ska vara osynlig.
När jag lade bangårdens växlar upptäckte jag att det kommer att bli lite väl trångt om saligheten om det ska vara ett stationshus mot väggen och två godsmagasin närmast kanten. På prov sågade jag till en smal plywoodremsa som breddning av bangårdsområdet och satte dit med tvingar. Det kommer kanske att fungera!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar